Een snelheidsboete aanvechten

Met een boete is alles nog mogelijk

Snelheidsboetes zijn er in verschillende soorten en smaken. Zo zijn er de bekende flitspalen, trajectcontroles, laserguns en mobiele trajectsnelheidsmeters (bekend van het TV-programma Wegmisbruikers). De overheid wil nu zelfs mobiele flitspalen inzetten. Daarmee kan een flitspaal elke keer worden verplaatst, zodat de weggebruiker verrast wordt. Ook snelheidsboetes worden kosteloos aangevochten door Adviesbureau Skandara. Het is te technisch en te veel om alles uit te leggen, maar in dit blog proberen we in een notendop uit te leggen welke (meest voorkomende) meetmiddelen er zijn en waar de winkansen liggen.

De flitspaal

De flitspaal is de bekendste. Een vaste paal, gemonteerd aan de zijkant van de weg, controleert 24/7 op de maximumsnelheid op één locatie. De Mulderboete varieert van een paar tientjes tot aan honderden euro’s. Het aanvechten van een verkeersboete is bij Skandara de normaalste zaak. Men denkt vaak dat deze zaken worden gewonnen op het feit dat de flitspaal niet geijkt is. Dat zien wij echter in de praktijk niet terugkomen. Een flitspaal is doorgaans wel geijkt. Waar het wel opvallend vaak misgaat is de bebording. Bij het hof is een overzichtsarrest gewezen en daarbij geoordeeld dat de bebording elke maand gecontroleerd moet worden. Hier blijkt het vaak mis te gaan. Het Openbaar Ministerie kan vaak niet bewijzen dat de bebording is gecontroleerd. Daarmee is er twijfel, waardoor de boete van het cjib moet worden vernietigd. Het is daarmee altijd zinvol om een snelheidsboete door ons te laten aanvechten, óók als het een kleine boete betreft. Denk je dus ‘waarschijnlijk is mijn boete een gedane zaak’ , denk dan toch eens aan Skandara!

Trajectcontroles

De trajectcontroles zijn doorgaans te vinden op autosnelwegen (A-wegen), maar tegenwoordig ook op autowegen buiten de bebouwde kom (N-wegen). Ook hier geldt dat het Openbaar Ministerie moet aantonen dat de bebording elke maand is gecontroleerd. Als dat niet, of onvoldoende, lukt dan moet de boete van tafel. Vaak probeert de officier van justitie met Google Maps nog een en ander te repareren. Dat wil nog wel eens lukken, maar dan moet de officier van justitie wel geluk hebben. Dan zou de scanauto van Google Maps omstreeks de pleegdatum moeten zijn langsgereden. Het is in ieder geval het proberen waard.

Ook op de feitcodes is er munitie beschikbaar om de boete aan te vechten. De maximumsnelheid wordt doorgaans elektronisch aangegeven op matrixborden. Dat zijn – juridisch gezien – geen A1-borden, maar A3-borden in de zin van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Daardoor wil het nog weleens fout gaan bij de gebruikte feitcode. Het niet toepassen van de juiste code is al reden om je zaak te winnen. Hiervoor is wel technisch-juridische kennis vereist door een specialist. Gelukkig is deze kennis bij Adviesbureau Skandara aanwezig.

Mobiele controle – Multaradar

Een Multaradar is een mobiele radar die veelal door de flitspolitie wordt gebruikt. Deze kan langs de autosnelweg, maar ook buiten of binnen de bebouwde kom worden ingezet. Voor de politie heel praktisch dus. Een mobiele radar mag niet zomaar overal neergezet worden. Dit mag bijvoorbeeld alleen op een harde ondergrond. Dit blijkt echter op grote schaal niet te gebeuren. Wij maken regelmatig filmpjes van flitsende agenten waaruit blijkt dat géén gebruik wordt gemaakt van een harde ondergrond. Ook is het gras soms te zien op de foto van de Multaradar. Daarmee heb je een sterke zaak.

Ook mag de mobiele radar niet vlak achter een bord worden geplaatst waarop de maximumsnelheid is aangegeven. Er moet – zoals dat wordt genoemd – een minimale afstand in acht worden genomen tussen de pleeglocatie en het gebod. Uit het dossier blijkt vaak niet of deze minimale afstand in acht is genomen, waardoor de boete niet in stand kan blijven.

Hoe kan het toch dat de agenten de mobiele radar niet op een juiste wijze gebruiken? Dat kan ermee te maken hebben dat niet alle agenten beschikken over de juiste certificaten. En ook daarop hebben we eerder zaken gewonnen. Genoeg reden dus om deze boetes te uploaden bij Adviesbureau Skandara.

Mobiele trajectsnelheidsmeting

Een andere manier – die op het oog lijkt op de boordsnelheidsmeting – is een mobiele trajectsnelheidsmeting. Deze is bekend van het TV-programma Wegmisbruikers. Een agent zet de achtervolging in en drukt op de START-knop. Vervolgens volgt hij enige tijd het doelvoertuig (het traject) en op een gegeven moment drukt de agent op de STOP-knop. Het systeem rekent dan automatisch de gemiddelde snelheid van doelvoertuig uit.

Het systeem maakt ook videobeelden van de gedraging. Echter blijkt dat deze videobeelden niet worden opgeslagen nadat de staandehouding voorbij is. Het is echter niet verstandig om bewijsmateriaal niet op te slaan als er nog bezwaar gemaakt kan worden…

Snelheidsboete aanvechten bij Skandara

We hebben nog niet eens alle meetmiddelen gehad, maar het moge duidelijk zijn dat er overal winkansen op de loer liggen. Als je maar weet waar je moet zoeken. Dat zoeken hoef je natuurlijk niet zelf te doen. Waarom zou je? Je kunt je boete gratis door Adviesbureau Skandara laten aanvechten. Wij verzorgen de rest. Natuurlijk kunnen we niet elke boete winnen, maar niet geschoten is altijd mis.